“Panic Pasta” – produkty made in Italy w dobie pandemii
Fenomen popytu makaronu
Puste półki supermarketów były powszechnym widokiem w ciągu ostatnich kilku tygodni. Prawie w każdym dotkniętym kraju na całym świecie społeczeństwo wpadło w „kupowanie w panice” - gromadzenie zapasów produktów, które uważają za niezbędne w okresach izolacji. Papier toaletowy same w sobie stały się walutą, a wszystkie artykuły spożywcze, takie jak jajka, chleb i konserwy, zniknęły z półek sklepowych błyskawicznie.
Fenomen sprzedażowy makaronu - statystyki
Makaron produkowany we Włoszech również odnotował ogromny wzrost popytu. Jako wszechstronny składnik o okresie trwałości do trzech lat, wielu uważa go za niezbędnik w swojej spiżarni w razie potrzeby. To, jak stał się popularny, można sprawdzić na podstawie danych opublikowanych przez Nielsen, firmę zajmującą się analizami konsumenckimi. Oto główne dane przedstawione przez Nielsen według kraju:
-
Wielka Brytania – zakup makaronu z tygodnia na tydzień wzrosł o 74% w okresie od 1 marca do 7 marca.
-
Niemcy - w tygodniu 04 marca - 10 marca sprzedaż makaronu wzrosła o 93,6% w porównaniu do tego samego tygodnia w poprzednim roku.
-
Francja - Chociaż nie ma wiarygodnych statystyk dotyczących sprzedaży makaronów we Francji jako całości, Mathilde Moussard, starszy konsultant w Nielsen powiedział: „… makaron symbolizuje zjawisko gromadzenia zapasów przez klientów, a niektóre punkty sprzedaży całkowicie wyczerpały zapasy, szczególnie w Region Paryża i Oise. W niektórych sklepach sprzedaż makaronów wzrosła nawet pięciokrotnie… ”.
-
Włochy - sprzedaż makaronu w kraju obecnie najbardziej dotkniętym przez koronawirusa, wzrosła o 56,7% w pierwszym tygodniu marca w porównaniu z końcem lutego.
Produkcja makaronu podczas koronawirusa
Pomimo jednych z najtrudniejszych warunków, jakie kiedykolwiek miały miejsce w czasie pokoju, włoscy producenci makaronów nadążają za niespotykanym popytem.
Michel Liquidato, dyrektor ds. Sprzedaży w Molisana, jak donosi francuska publikacja rFI a, mówiąc: „Od początku lutego produkcja we Włoszech wzrosła o ponad 50%”.
Wzrost ten został osiągnięty dzięki poleganiu na zautomatyzowanych technikach produkcji, a także wprowadzeniu dodatkowych zmian, co oznacza, że makaron można wytwarzać przez całą dobę. Skupiono się również na prostszych kształtach makaronów (takich jak penne - pióra) w porównaniu z bardziej skomplikowanymi (fusilli-świderki), co dodatkowo usprawnia proces i umożliwia włoskim fabrykom zaspokojenie zwiększonego globalnego popytu.
Rosnący popyt
W różnych krajach widzieliśmy, że kupowanie w panice zwykle trwa tylko kilka tygodni, zanim zostanie ustanowiona jakaś norma. Produkty o długiej żywotności, takie jak makarony, które są kupowane w dużych ilościach w tym okresie, prawdopodobnie odnotują spadek popytu w kolejnym okresie. Ta redukcja wynika z faktu, że konsumenci stopniowo wyczerpią swoje zapasy i nie będą musieli ich uzupełniać w tak szalonym tempie. Chociaż prawdą jest, że popyt prawdopodobnie spadnie po tym początkowym okresie, może być nieco wyższy niż przed wybuchem pandemii. Ponieważ coraz więcej osób izoluje się w domu i zamawia na wynos z restauracji (jeśli w ogóle, ze względu na lokalne przepisy), sprzedaż supermarketów w różnych kategoriach żywności będzie prawdopodobnie utrzymywana w umiarkowanym tempie.
Koronawirus spowodował „swoiste poruszenie” w naszym codziennym życiu, powodując, że wielu kupowało niepotrzebnie duże ilości jedzenia i innych niezbędnych produktów w panice. Ta szalona fala zakupów spowodowała znaczne obciążenie linii zaopatrzeniowych, ale co ważne, nie przeciążyła ich w sposób destrukcyjny. W szczególności włoscy producenci wytrzymali ogromną presję w najbardziej wymagających okolicznościach i nadal dostarczają produkty najwyższej jakości przy minimalnych zakłóceniach dla konsumentów. Gdy Europa i reszta świata wkraczają w kolejną fazę tego niepewnego okresu, nie ma wątpliwości, że włoskie produkty nadal będą sprzedawane na półkach sklepowych.
Źródło: https://www.italianfoodexperts.com/dried-pasta-coronavirus/820